понеделник, 10 октомври 2011 г.

торта Гараш



Торта гараш - класика в жанра :)
Когато я правих за пръв път нещо не ми се получи, сега обаче я видях в блога на Ginger /http://thegingercookies.blogspot.com/2010/10/blog-post_31.html и реших, че ще я направя отново. Просто всяка рецепта, която съм пробвала оттам винаги се получава. Тя винаги описва тънкостите при приготвянето, докато в повечето рецепти тези малки, но важни неща липсват.
В тефтера ми тортата се полива с глазура, която съм написала накрая, но аз използвах крема, тъй като си имах достатъчно от него :)
Ето и рецептата:
Необходими продукти:
блатове:
10 белтъка, 300 гр. Захар кристал, 400 гр. Орехови ядки смлени, 2 препълнени с. л. брашно
крем :
100 мл вода, 100 гр. захар, 200 гр. шоколад, 6 жълтъка, 300 гр. краве масло, на стайна температура, 1 ванилия

За блатовете:
Белтъците и захарта се разбиват на сняг с миксер.
Добавят се орехите по малко, като се разбърква с дървена лъжица много внимателно, за да не спада обема, след това се прибавя брашното и отново се разбърква внимателно, но добре. Използва се метода на преобръщане/ загребваш- обръщаш .../. Получава се лека, пухкава смес.
Фурната се загрява на 180 градуса.
В малка тавичка се поставя хартия за печене, която се намазнява леко и се изсипва част от сместта/ 1 голям черпак/ и се заглажда / горе- долу излизат 6-7 блата, зависи от размера на тавичката/. Блатовете трябва да са тънки.
Пекат са горе-долу за 10-15 минути, всеки.
Оставят се да изстинат хубаво.

За крема:
Захарта с водата се слагат на котлона и се варят докато образуват гъст сироп. Добавят се парчетата от натрошения шоколад и непрекъснато се бърка до получаване на гладка смес.
Отстранява се от котлона.
Жълтъците се разбъркват добре с вилица, не трябва да се разбиват. Към тях се добавя на тънка струя шоколадовия сироп, при непрекъснато разбъркване./ тази процедура в рецептата ми е дадена, че се извършва в съд със студена вода, но аз не действах така/.
Като се охлади сместта към нея се добавя кравето масло, нарязано на парченца и се ароматизира с ванилията. Крема се оставя да стегне в хладилника.
Тортата се сглобява като редим платка – крем –платка – крем....Подравняваме отстрани и намазваме обилно отгоре и отстрани с крем.
Ако крема не ви е стигнал за покриване на тортата, може да я полеете с глазура от разтопен на водна баня 300 гр шоколад със 100 гр краве масло.
Украсява се с настърган шоколад, орехови ядки или с бонбони като мен :)
Оставя се в хладилник да стегне за няколко часа, но аз нямах търпение и я разрязах малко по-рано:).

3 коментара:

  1. Нека споменем само едно нещо.Ако се сложи в тази торта брашно се получава всичко друго но не и Гараш.Никога в блатовете не е имало брашно и никога няма да има.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, нямам представа точно как е класическата рецепта, но тази наистина се получи страхотно. Вариации на тема "Гараш" има много, изпробвала съм преди време една и не ми се получи, за това споделям тази рецепта, защото е сполучлива. Пожелавам ви приятна вечер и ще се радвам ако споделите вашият вариант!

      Изтриване
  2. Според Уикипедия торта „Гараш“ е шоколадова торта, създадена в България най-вероятно в началото на ХХ век. И рецептата включва 20г.брашно.

    ОтговорИзтриване