Страници

Кюнефе


Световноизвестен десерт от турската кухня. За пръв път го опитах в къщи:)), така че не мога да кажа дали рецептата ми е както трябва да бъде, но е вкусно, така че ако намерите суров кадаиф – опитайте и вие. Общо взето рецептата е много лесна. Доколкото се информирах от нета, в нея се използва специално сирене, но успешно се заменя с Моцарела. Съотношението е колкото кадаиф – толкова и сирене и наполовина масло.

Първият път го приготвих на фурна, но след коментарите на Мария, и след като го опитах в Турски ресторант в Грац, видях съществената разлика във вида, вкуса и начина на приготвяне. Оставям в публикацията и двете рецепти, защото са вкусни.



Класическо Кюнефе

Продукти:
за тиган, с размер около 15/20 см
200 гр кадаиф (суров)
200 гр Моцарела
100 гр краве масло
за сиропа:
250 мл вода
250 гр захар
1 с.л. розова вода (за хранителни цели)
* шам фъстък за поръсване


Приготвяне:
Сиропа се приготвя като водата, розовата вода и захарта се изсипват в тенджерка и се варят на котлон за няколко минути. Сиропът се оставя да се охлади.

Кравето масло се разтопява, без да се загрява много. 1-2 с.л. от него се отделят за намазване на тигана.
Кадаифът се разделя на нишки, доколкото е възможно:) и се разбърква добре с кравето масло.
Тиган с незалепващо покритие се намазва обилно с разтопено масло и в него се разстила половината от кадаифа. Притиска се много добре, аз използвам дъска, върху която прилагам тежестта си:). Върху него се разпределя накъсаната на парченца Моцарела и отгоре се разстила останалия кадаиф, като отново се притиска много добре.
Тиганът се поставя на загрят котлон на висока степен( но не на последната) и кюнефето се пече от двете страни до зачервяване.
Проверява се дали се е изпекло, като в края се навдигне леко с лопатка или нож. Обръща се като тиганът се похлупи с чиния, обръща се в чинията, след което се приплъзва отново в тигана.

Когато кюнефето се изпече се залива с леко охладеният сироп, поръсва се с натрошен шамфъстък и се поднася топло.


Пухкаво Кюнефе с моцарела на фурна


Продукти:
за малка правоъгълна тавичка, с размер около 15/20 см
200 гр кадаиф (суров)
200 гр Моцарела
100 гр краве масло
за сиропа:
250 мл вода
250 гр захар
* шам фъстък за поръсване


Приготвяне:
Кравето масло се разтопява, без да се загрява много. 1 с.л. от него се отделя за намазване на тавата.
Кадаифът се разделя на нишки, доколкото е възможно:) и се разбърква добре с кравето масло.
Тава се намазва с разтопено масло и в нея се застила половината от кадаифа. Върху него се разпределя накъсаната на парченца Моцарела и отгоре се разстила останалия кадаиф.
Кюнефето се пече в предварително загрята фурна на 180 градуса, до златисто – за около 20-30 минути.
През това време се приготвя сиропа като водата и захарта се изсипват в тенджерка и се варят на котлон за няколко минути. Сиропът се оставя да се охлади.
Когато кюнефето се изпече се залива с охладеният сироп и се покрива с капак, алуминиево фолио или фолио за свежо съхранение за около 10 минути. По желание може да се поръси с натрошен шамфъстък.



18 коментара:

  1. Леле, това изглежда невероятно, Кате! Отмъквам ти не чинията, а тавата. Едва ли ще ми стигне една порция!
    Усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
  2. Ох, ориенталските сладкиши не са ми страст, ама знам ли? Като и аз не съм опитвала кюнефе...
    Поздрав, Бонбон.

    ОтговорИзтриване
  3. Кате, кюнефето ти е чудесно.
    Сиренето е пейнир и е специално за този десерт :)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  4. Ох, много обичам кюнефе! Първият път, когато го приготвях, не стана толкова напеоно, колкото трябваше, но пак беше много вкусно. Скоро пак ще приготвя да набавя необходимите калории за седмицата за час :)
    Поздрави, Кате :)

    ОтговорИзтриване
  5. Кате, аз като спец по кюнефето, щото съм се учила от меката на най-доброто кюнефе, в Анадола.....всъщност почти навсякъде в Турция кюнефето се приготвя пред клиента, така че урокът е гарантиран. Истински майсторското кюнефе в средата е сочно, моцарелата се точи като сакъз, а отгоре и отдолу е невероятно хрупкаво и препечено, и мисля че точно това го прави уникален десерт. А това се постига, като се сервира на секундата, не се завива, не се чака да попива....затова и порциите са индивидуални, директно с малката чугунена съдинка и пред клиента.Обожавам го и аз, но след като по едно време правех през ден, докато го наснимам и постна рецепта, поспряхме, че е калорийна бомба. Така че сега с твоето кюнефе ми припомни и раздразни апетита....
    поздрави и усмивки
    м

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За да стане хрупкаво се прави и един трик - слага се първия пласт кадаиф и се притиска с др съдинка , за да стане плътно, после сиренето, после пак кадаиф и пак се притиска, , така става тъничко , успява да се препече и да е хрупкаво.Знаеш ли, че по някаква странна за мен причина, в моя блог най-четеният пост до сега е този за Кюнефето, хихи, явно народа много го обича!

      Изтриване
    2. Задължително следващият път ще го направя така и ще споделя резултата! Благодаря ти, Мария! Наистина е трудно човек да прави нещо, което незнае дори как изглежда :)

      Изтриване
  6. От ориенталските сладкиши обичам само кадаиф- заради текстурата, но са ми прекалено сладки, като цяло.... и този сладкиш също ми харесва.:) - заради хрупкавите препечени нишки и дъвчащата, разтеглива моцарела, у дома слагам по-малко захар :) Направила си вкусни снимки!

    ОтговорИзтриване
  7. Кате,сега зачетох какво ти е писала Мария като препоръки ,а преди това визуално попих от прекрасните кадри на твоето кюнефе и определено предпочитам твоя вариант.Преди много,много години баба ми,светла й памет,ми правеше кадаиф-толкова сочен и пухкав,обожавах го.Опитах и в Турция,точно такъв е-препечен,сбит,все едно сто слона са го натиснали и безумно отровно сладък-изобщо не ми хареса и го оставих.Та,отдавна се каня да си направя кюнефе,но все не се захващам сериозно да си набавя суров кадаиф,но обезателно ще го направя като теб.Прегръдки,мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да и аз съм почитател на сочните сладкиши, в този вариант много ни хареса, но ще пробвам и другият. Тук поне кадаиф има:))) колкото до сладостта например също не обичам прекалено сладки десерти, както например и баклавата гледам да е сочна и не толкова сладка. Но явно турските сладкиши са такива. Поздрави от знаеш къде:))

      Изтриване
  8. Изглежда страхотно,Кате! Да ви е сладко и поздрави!

    ОтговорИзтриване
  9. Кате, наистина е страхотен сладкиш това! Аз не бях много по сиропираните сладкиши, но този промени представата ми за тях! Сърдечни поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
  10. Катенце, и аз домашно приготвено кюнефе само съм опитвала, ама си е вкусотия! Иначе за сиренето - знам, че е някакво прясно тяхно сирене, което просто го няма май навън... Ама и така е чудесно, придърпвам си порция. :)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  11. Катенце, обожавам кюнефе аз. Първия път, като правих без да искам препекох и много ми хареса, сега виждам, че Мария това препоръчва.

    ОтговорИзтриване
  12. Да много хубав сиропиран сладкиш. Имам скромна препоръка относно приготвянето на сладкиша. Разстелете половинаткадаиф в намазан с краве масло тиган, после кашкавал, отгоре останалия кадаиф. Отгоре притеснете с тежък съд и на слаб огън на котлона запечете до зачервяване. После обърнете обратно, по същия начин запечете. С предварително приготвения и охладен сироп залейте.
    Опитайте, ще останете доволни.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Ви, че се включихте с коментар! Обезателно ще пробвам. Поздрави!

      Изтриване
  13. Само топло ли се сервира. Като изстине не е ли хубаво?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Не съм го опитвала като изстине, тъй като правя порции, за момента. В турските ресторанти се сервира топло. Предполагам, че това е заради сиренето, което е разтопено. Когато се охлади вече ще е стегнало. Но защо пък да не е вкусно, просто сиренето няма да е така течно. Поздрави!

      Изтриване