Страници

Торта Неделя за рожден ден

Торта с есенна декорация за рожден ден, торта Неделя

Четвъртък, 17 септември. Моят рожден ден. Родена съм през 🍁есента, в неделя и естествено най-подходящата торта за моят празник е Неделя:), с есенна декорация. Всъщност изборът ми на торта е по идея на Иван, останалото са просто съвпадения, но понеже аз винаги се опитвам да открия във всяко нещо, повече от това, което е, ето че и тази торта си има вече история:).

 


На 42 съм благодарна за всеки безценен миг в своя живот, за близките, приятелите и хората, които ме заобикалят, защото аз съм това, което съм, благодарение на тях! Пожелавам си здраве, за мен и всички прекрасни хора до мен и около мен. А годините, ако са изпълнени със смисъл, са еквивалент на благородно отлежало в бъчви вино, или дълго отлежало, фино сирене: колкото по-старо, толкова по-добре. Фактът, че днес ставам с година по-възрастна, ме мотивира и колкото по-възрастна ставам, толкова по-дълбоко чувствам, че всичко е щастие и благодат, и малкото, и голямото.




Сряда 16.09. Събуждам се с настроение, за да направя тортата, избирам “Бяла неделя”, по предложение на Иван. Правила съм я вече, изисква време и внимание, но не е толкова сложна. Блатове, два крема, сироп, гриляж и глазура. Тъй като рецептата е за голяма торта, сместа за блатовете разделих на две и изпекох в правоъгълна и малка кръгла форма. Захващам се с гриляжа, който правя с Мусковадо. Трудно се разтопява в началото и за секунда поглеждам следващата стъпка по рецептата, а той взе, не само че се разтопи, ами и почерня. Резултата предполагам е известен: всичко в кофата, прозорците широко отворени, а касеролата два- три пъти се вари с вода. Захващам се втори път с гриляжа. Звъни ми телефона. Служебно. Не мога да не вдигна. Разбърквам обаче, защото това са последните орехи вкъщи, а не ми се излиза точно сега до магазина, все пак захванала съм се с тортата. Ами така е, като правя торта “Неделя” в сряда:). Получи се. Аз съм упорита. Веднъж правих един сладкиш над 3 пъти(просто спрях да броя:), а на малкият ми син му писна да го яде и се молеше да успея:). Понякога дори да не се получава така, както си го представяш, в крайна сметка важно е да се наслаждаваш на момента и да създаваш спомени, пък дори били те и прегорял карамел. Когато си на 42 не ти пука. Няма значение дали ще имаш торта за рождения ден, подаръците и те нямат значение. Има значение само до теб да са любимите ти хора.




Торта “Есенна неделя”

Източник 

Както споменах в началото, тортата е “Бяла Неделя”, чиято рецепта съм споделяла. Направих една малка 16 см торта и една правоъгълна, тип руло. Ще посоча продуктите за цяла 26 см торта. Промяната освен в декорацията е и в някои продукти. Замених бялата захар с Мусковадо, бялото брашно с пълнозърнесто лимецово. По този начин дори и цветът се промени и помогна за темата.




Продукти:
за блата:
7 с.л. пълнозърнесто лимецово брашно
7 яйца
7 с.л. захар Мусковадо
1 пакетче бакпулвер
2 ч.л. натурално какао

за крема:
500 мл прясно мляко
200 гр захар Мусковадо
90 гр пълнозърнесто лимецово брашно
25 гр натурално нишесте
100 гр краве масло

за сметаната:
500 мл млечна(животинска) сметана
100 гр захар Мусковадо1 ч.л. натурално нишесте

за гриляж:
300 гр захар Мусковадо
100 гр орехови ядки
1 с.л. масло

за сироп:
1 ч.ч. захар Мусковадо
2 ч.ч. вода

за бялата заливка:
125 гр млечна (животинска)сметана
1 с.л. захар Мусковадо
30 гр краве масло
125 гр бял шоколадов кувертюр

50 гр шоколад(млечен или тъмен)

за украса:
шоколадкестени(ядливи!)
шам фъстък



Приготвяне:

Млечен крем:
В тенджера се наливат млякото и захарта, когато заври, се добавя през сито брашното с нишестето, като се разбърква непрекъснато с телена бъркалка, докато се превърне в хомогенна смес. Оставя се на котлона да “клокне” един-два пъти. Оставя се да се охлади, като се покрива плътно по крема със стреч фолио. Към охладеният крем се добавя масло и се разбива на бавна скорост с миксер много добре.

Блат:
Купите трябва да са сухи!
Жълтъците се разбиват със захарта(1 с.л. се отделя за белтъците).
Белтъците се разбиват на сняг в друга купа, в края се добавя 1 с.л. от захарта, като продължава да се разбива до плътен сняг.
Жълтъците се добавят към белтъците, като се смесват чрез разбъркване с телена бъркалка, за да не спада обема.
Брашното се пресява с бакпулвера и какаото и се добавят на етапи към яйчната смес, като се разбърква с телена бъркалка.
Изсипва се във 26 см форма, намазана с масло и брашно и се пече в предварително загрята на 200 градуса фурна до суха клечка.

Сметанов крем:
Сметаната се разбива със захарта и нишестето на сняг. При млечната сметана се внимава, да не се разбие прекалено много, защото става много гъста смес.

Сироп:
Водата и захарта се сваряват за 2-3 мин. в тенджерка на котлон.

Гриляж, крокан:
Захарта се изсипва в тенджера и се добавя малко масло. Изсипват се орехите и леко се разбърква. Работи се на средна степен на котлона, като сместа се разбърква от време на време, за да не прегори отдолу. Когато захарта се разтопи и орехите потънат в нея, сместа се изсипва върху хартия за печене, върху дъска, внимава се защото е гореща! Когато се охлади се натрошава, начуква или смила.
Бяла заливка:
Тя се приготвя, когато тортата е престояла в хладилник и е готова за декорация.
В касерола се загряват сметана с маслото, захарта и белия шоколад. Разбърква се до еднородна смес. Не трябва да завира! Оставя се да се охлади.




Сглобяване:
Блата се разрязва напречно на три равни части.Може да се работи в ринг или директно върху тортена чиния без ринг. И в двата случая е добре тортата да престои в хладилник преди декорацията. Като при работа с ринг няма как да се измаже отвън, но без ринг, може да се измаже със сметана и да се прибере като заготовка. След като стегне за 2-3 часа, се декорира с бялата глазура, сметаната, шоколада, кестените.

Първи блат – сиропира се с 3-4 с.л. сироп, нанася се млечен крем, поръсва се добре с гриляж.
Покрива се с втори блат (добре е да е капака – най-горният) – сироп – сметана -гриляж.
Поставя се трети блат – сироп- сметана. Тук може да се измаже цялата торта със сметана или ако се работи в ринг, се намазва само отгоре.
Тортата се прибира в хладилник да стяга.
Остатъка от разбитата сметана се прибира също в хладилник.След като стегне тортата се изважда, ако не е измазана със сметана се измазва. Отстрани се посипва гриляж.
Шприцоват се отгоре сметанови розички или розички от крем, като бордюр. В средата се разпределя бялата заливка. С малка хартиена фунийка се шприцова разтопен черен шоколад и с помощта на нож се оформя украсата под формата на вълнички. Начинът се вижда много добре във видеото.
Декорацията на тази торта е с шоколадови листенца, които направих в силиконова формичка за бонбони, като пълня гнездата 1/3. Правила съм шоколадови листа и като нанасям шоколад върху листа от плодни дръвчета.
Тортата престоява 24 часа в хладилник.

5 коментара:

  1. Кате,
    завиждам ти за упоритостта и търпението в кухнята.Аз пък от години вече правя все по - опростени и лесни рецепти.За разлика от преди години когато пък точно сложните рецепти ме изкушаваха да ги приготвям.
    Пожелавам ти на първо място здраве, без него не можем нищо да постигаме.А на второ място ти пожелавам все повече и повече любими мигове с близките и семейството.И както винаги не забравяй твоите почитатели.С нетърпение очаквам нещо ново и интересно от Австрия - рецепта или любимо природно кътче - красиво и изящно.А твоите публикации за празниците в Австрия , за чудесните планински места за оттдих са ми любими.Винаги съчетаваш публикациите и с някоя интересна история за храната.Бъди благословена ! Наздраве !
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, различно е и при мен. Понякога имам настроение за сложни рецепти, предизвикващи възможностите ми, друг път приготвям нещо съвсем набързо. Отнася се и за сладкиши и за солени ястия. Благодаря ти за пожеланията! Здраве и щастие за теб и семейството ти! Прегръдки от мен!

      Изтриване
  2. Честит рожден ден, Екатерина! :-) Бъдете здрава, обичана и успешна и нека Ви се случват само най-хубави неща! <3 Тортата е прелестна!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за красивите пожелания, Бени! Здрави и щастливи бъдете ти и семейството ти! Поздрави!

      Изтриване
  3. Чудна ти е Неделята, как не съм се сетила за такава украса, имам същите формичики за бонбони.

    ОтговорИзтриване