Страници

Традиционна българска дърпана баница


Това е класическа/базова рецепта за тесто за кори за баница. От него може да се направи вита или наложена баница, малки банички, банички пурички и т.н. Количеството в тази рецепта е достатъчно за голямата правоъгълна тава на фурната. Тук аз използвам кръгла тава, като ми останаха две кори, които навих след това на пурички и изпекох допълнително. За по-малка баница може да се направи 1/2 доза.
Съветвам ви когато дърпате корите да мажете ръцете си с олио и ако е необходимо да поръсвате по корите, масата също трябва да е намазана с олио. Дори и да се скъсат на места корите, това не е проблем. При навиването вече няма да си личи, а пък дори и на най-големите майстори корите се късат понякога. Колкото по-тънки са корите, толкова по-добре. Но ако не успеете от първият път, може и по-дебелички да ги оставите, пак ще е вкусно.


Магията с престоят на тестото в олио научих в двореца Шьонбрун и от тогава я прилагам на всички баници и щрудели, приготвени вкъщи.



Традиционна българска дърпана баница


Продукти:
1 кг брашно
1 с.л. сол
600 мл хладка вода
1 яйце
1 с.л. оцет

Плънка:
2 яйца
400 гр сирене


Приготвяне:
Брашното се пресява в купа или на плот. Добавя се солта и се разбърква. Прави се кладенче и в него се налива водата, оцета и яйцето. Замесва се тесто. Ако е необходимо може да се добави още брашно, но при мен досега не се е налагало.
Тестото се оформя на топка, покрива се със стреч фолио и се оставя да престои около 15 минути на стайна температура.


След това от него се оформят по-малки топки - горе-долу 6 на бр.


Всяка топка се полива хубаво с олио (над купа) и всичките топки се поставят в същата купа, покриват се с фолио и се оставят да престоят около 30 минути.


Взима се една топка и първоначално се разточва на кора, след което започва да се тегли с ръце във всички посоки. Колкото по-тънко - толкова по-добре.


Върху всяка кора се разпределя плънка и се навива на руло. Краищата на рулото може да се отстранят. Всяко руло се завива като охлюв в тава, намазана с масло.


Баницата може да се намаже леко с олио.
Пече се в предварително загрята фурна на 180 градуса за около 30 минути. Изважда се, напръсква се леко с вода и се завива с кърпа за десетина минути.

22 коментара:

  1. Браво, Кате! Прекрасна, майсторска баница си направила! Винаги съм казвала, че всеки може да се научи да тегли или мята тънки кори за баница, единственото условие е да да има човек желание, ама истинско и да го прави с любов! Няма такова нещо като "Не мога! Не става!" :)
    Ох, дояде ми се - страхотна е, наистина! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Най-най-любимата ми баница...както я правеше баба. Ако с гледане човек се учи, значи и аз мога. Но все не събирам смелост да се пробвам. А така ми се иска отново да опитам вкуса на баницата от детството.
    Твоята се е получила невероятна! Браво!

    ОтговорИзтриване
  3. Хванала си й цаката, Кате! Невероятна е станала! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  4. Страхотна си я направила, КАте! Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  5. Майсторски направена баница! Браво!!!!

    ОтговорИзтриване
  6. Оле, как ми се дояде Кате!!! Баба ми правеше страхотна дърпана баница, а аз така и до днес още не съм се пробвала. Но ти ме нави, и със сигурност ще направя много скоро!
    Прегръдки Катенце!!

    ОтговорИзтриване
  7. Кате, при теб винаги изглежда лесно, бързо и вкусно! И аз като момичетата не мога да се престраша. А не вярвам да е толкова трудно. Хубав край на седмицата, мила!

    ОтговорИзтриване
  8. Кате, поздравления! Майсторски разточени кори!
    Спокойна вечер!

    ОтговорИзтриване
  9. Майсторска баница! Много апетитна! Браво, Кате!
    Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  10. Прекрасна рецепта, примамливи снимки, Браво! Мисля да пробвам да я направя скоро - напомня ми на детството и не съм я ял от тогава. Би било страхотно да я приготвя добре и то от първия път. Не ми звучи сложно, но със сигурност си има своите препъни камъни :) Ще споделя скоро!

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  11. Разкошна, слънчева и майсторски приготвена баница -
    поздравления, Кате страхотна си!
    Поздрави за теб и хубави пролетни дни!

    ОтговорИзтриване
  12. Златни ти ръце,скъпа,баницата ти е еталон,идеална,перфектна и всичко най-най!

    ОтговорИзтриване
  13. Спомен за баба и село. Не знам дали ще успея, но ще опитам :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Разбира се, че ще успеете! Просто според мен от важно значение е олиото и престоят на тестото в него. След това също по време на дърпането да се маже с олио и ръцете и масата и тестото. Както казах и в рецептата, дори и да не е толкова тънко, пак ще се получи. Поздрави!

      Изтриване
    2. Този трик с олиото е безценен, наистина. Беше супер лесно и стана чудесна баница.
      Поздрави.

      Изтриване
    3. Радвам се, че се е получила и благодаря, че оставихте коментар, за да може и други хора да се престрашат:))) не е трудно, наистина. Приятна вечер!

      Изтриване
  14. Майсторица си голяма, Кате! направо ми замириса на масълце и прясно изпечена баничка! Разкошна е!
    Прегръдки и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  15. Oh, още не съм правила, но ти си я наснимала и описала така, че изглежда лесно! Благодаря! Поздравления, Катя, страхотна е!

    ОтговорИзтриване
  16. Моята баба Пенка (Бог да я прости) беше майстор на дърпаните баници :)
    Тя слагаше малките питки да втасват между две кърпи и после преди да ги дърпа ги преместваше в олио както вас. Спомням си, че винаги дърпаше тестото върху голям чаршаф (използван само за това) за да може да не и се къса, а и с него си помагаше лесно да я навива после. ;) някой ден и аз ще пробва да дърпам баницата, благодаря за рецептата

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Скъпи спомени и ценни уроци ни оставят бабите. Сигурна съм, че ще успеете и с вашата баница, още повече, че сте виждали как се прави. Поздрави и от мен!

      Изтриване