неделя, 8 юли 2018 г.

Купата на Буда / Buddha bowl


С
игурна съм, че всеки, който има профил в Инстаграм или Pinterest е подпадал на снимка с купа, пълна с различни цветни съставки и хаштаг Buddha bowl. Любопитството ми към споменаването на Буда в името, ме накара да потърся повече информация за произхода и историята. Оказа се, че тези купи всъщност са си популярни доста отдавна, но без специалното наименование, което пък е възможно да са получили заради някои прилики с начинът на хранене на Буда. Аз не съм специалист по религии и тук няма да говорим за това, а просто ще обобщя какво открих, разглеждайки много публикации по темата за тази "модерна" купа в интернет.
В книгата си "Диетата на Буда", Dan Zigmond и Tara Cottrell описват, че Буда е наблягал на това "Кога яде", а не на това "Какво яде" и неговите последователи се придържат към това правило. Хранел се е в купа, с която минавал през улиците и местните хора му дарявали от храната си. Това всъщност представлявала оригиналната купа на Буда. В днешно време, привържениците на този тип хранене не обикалят по домовете на съседите си, а просто пълнят купата с продукти, които намират в хладилника си.



Но да се върнем към модерните Буда купи, които всъщност нямат нищо общо с автентичните Буда купи и голяма част от хората, които ги приготвят, всъщност не са последователи на Будизма, а просто хора, които желаят да се хранят здравословно. Най-разпространени са сред вегани и вегетарианци и не съдържат месо, но все по-често се срещат месни варианти. И въпреки, че на пръв поглед тези купички изглеждат доста сложни и изискващи много продукти, в действителност това далеч не е така. Съобразявайки се с насоките за приготвянето на тази купа, ще се уверите, че ще приготвите обядът или вечерята си лесно и бързо, но и ще се храните здравословно и разнообразно. Защото на практика за тези купи няма специална рецепта, а няколко простички правила. Ето ги и тях:


Как да си направим Буда купа



При наличие на диета, или изготвена програма за специално здравословно хранене, то всеки съобразява какво количество от показаните по-долу продукти ще употреби. Аз не се придържам към програми, за това моите Буда купа се състоят от 1 част въглехидрати, 1 част протеини, 1-2 части зеленчуци, 2 с.л. топинг и 1 с.л. ядки. Най-често тази една част е равна на 100 гр. Казано така, това би било в състояние да откаже много хора, тъй като тези думи звучат непонятно, за тези, които не се интересуват от подобни неща. И това е съвсем нормално. За това, както винаги аз ще се опитам да пречупя нещата и да ги представя малко по-простичко.
Пояснявам, че моите Буда купи не са разделно хранене и че това съотношение променям често. При разделното хранене не се смесват въглехидрати и протеини! Друго важно уточнение е, че когато се съчетават различни продукти трябва да се има предвид тяхната съвместимост, за която човек може подробно да се информира чрез специализирана литература. Някои от основните правила са да не се съчетават продукти с различно време за усвоимост от организма, животински протеини със скорбяла( напр. картофи и месо), да не се смесват два вида протеин. Със сигурност не веднъж сме чували да не съчетаваме риба с мляко, или риба с яйца. Но не бързайте да се отказвате, нещата съвсем не са толкова сложни - на практика, което важи за ежедневните ни хранения, това важи и за тези купички. Няма да навлизам в повече подробности, защото тук не става въпрос за изключително здравословно хранене(защото дори и то е строго индивидуално, съобразено със здравословното състояние на човек), а просто за начин да разнообразим менюто си.


1. Въглехидрати: зърнени, ориз, киноа, сладък картоф, царевица.
2. Протеини: фасул, нахут, леща, грах- зрял или зелен, едамаме, яйца, тофу, месо-пилешко,телешко,пуешко, риба.
3. Зеленчуци сурови: зеленолистни, краставици, репички, зеле, Авокадо, домати.
    Зеленчуци печени, варени, на пара: лук, броколи, карфиол, моркови.
4. Топинг: оцет Балсамико, лимонов сок, зехтин, тахан, горчица, хумус.
5. Ядки



Идеи за Буда купички:



За моите Буда купички избирам един от протеините, един от въглехидратите и няколко зеленчука + топинг и ядки. Ако се вникне в идеята на тези купички, то те не се различават много от нашите менюта. Сервираме напр. месо с гарнитура и салата и ако ги съчетаем в едно, то ще получим това:). Не е задължително да се използва дълбока купа, може да се използва и по-дълбока чиния.


1. Сладък картоф на фурна 2. Сварено яйце 3. Авокадо и домати 4. Хумус 5. Сусам
Картофът се разрязва на две, полива се със зехтин, посолява се леко и се поставя в тава, върху хартия за печене. Пече се на фурна до готовност (омекване).


1. Киноа 2. Тофу 3. Броколи, карфиол на тиган, краставици и моркови 4. Сусамов тахан 5. Шам фъстък
Киноата се измива с гореща вода през цедка. Отцежда се. Сварява се заедно с 3 ч.ч. вода за около 20 минути, докато поеме всичката течност и набъбне. Отстранява се от котлона и се оставя да се охлади. Тофуто е приготвено по тази рецепта. Броколите и карфиолът се запичат на тиган със зехтин.



1. Черен ориз 2. Телешко месо 3. Моркови, тиквички, броколи, карфиол и лук на тиган, краставица 4. Балсамико със зехтин 5. Сусам
Черният ориз се сварява съгласно указанията на опаковката. Месото се нарязва като за шницели, след което на жулиени. Пече се на тиган, намазан със зехтин. Морковите, тиквичките, броколите и карфиола се нарязват и запичат на тиган със зехтин.




1. Киноа и царевица 2. Тофу 3. Броколи и карфиол на тиган, авокадо, домат 4. Хумус 5. Шам фъстък
Киноата се сварява по стандартната процедура. Тофуто е приготвено по тази рецепта, а броколите и карфиолът се запичат на тиган със зехтин.



1.Варена царевица 2. Филе риба тон 3. Краставица, авокадо, чери домати и люта чушка 4. Хумус 5. Шам фъстък




Няма коментари:

Публикуване на коментар