Страници

Нахутена яхния от остров Сифнос

Дата на публикуване: 04.07.2012 г.
Дата на обновяване: 19.08.2019 г.


Revithada Sifnou (Ρεβιθάδα Σίφνου) е гръцко ястие с нахут, произлиза от остров Сифнос. В автентичната си рецепта тази яхния с нахут се приготвя с мека дъждовна вода, готви се продължително време на ниска температура в затворено гърне и включва простички съставки – нахут, лук, дафинов лист, розмарин, сол, зехтин. Ако не сте опитвали нахут, то наподобява вкусът на боба, всъщност с нахут могат да се приготвят всички ястия, които приготвяме със зрял боб.



Гръцка нахутена яхния



Продукти:
1/2 кг нахут
2 големи глави лук, нарязани на ситно
1/2 ч.ч. зехтин
1 дафинов лист
1-2 стръка розмарин
6 ч.ч. вода (1,2 л)
1 с.л. сол
черен пипер

1 ч.ч. брашно за запечатване на глиненото гърне
няколко с.л. вода

1 лимон, за сервиране

Приготвяне:
( В повечето рецепти при накисването на нахута се използва и сода за хляб, като след 12-24 часовият престой на нахут в чиста вода и изцеждането му, той се накисва с вода, в която се добавя 1 непълна ч.л.сода за хляб и се оставя за 30 минути, след което се бели и измива няколко пъти. (Аз не използвам сода за хляб.)

Нахута се накисва във вода и се оставя в стая да престои между 12-24 часа, като през няколко часа водата се сменя с чиста.
Когато нахута е накиснат и набъбнал е добре да се обели, като с ръце започва да се “върти” из купата, за да може да се обели обвивката му, може и зрънцата да се стискат с два пръста, така обвивката “излиза” сама. Понякога нахута не може да се обели, това зависи от неговото качество и вид. По принцип не е задължително да се бели, но в повечето рецепти се приготвя така.
Зрънцата нахут се измиват, отцеждат и поставят в глинено гърне.
Добавят се ситно нарязаният лук, солта, дафиновия лист, розмарина, зехтина, пипера и водата. Нивото на водата трябва да е 2-3 см над нахута.
От брашното и водата се прави тесто, оформя се на фитилче и с него се запечатват краищата на капака на гърнето. Тесто се поставя и на дупката, за да не излиза пара.

В оригиналните рецепти се пече на 140-160 градуса за около 6 часа.
Ако не разполагате с толкова време може да сварите предварително нахута във вода за около 40-50 минути(до готовност), като първата вода след завиране се изхвърля и се налива чиста, след сваряването му може да се премести в тава и да се запече за около 1 час във фурна(сходно на боб по сръбски).
Традиционно жените го поставят във фурната вечер и го оставят да се готви до сутринта.
Ако имате крок-пот – идеалната рецепта:).
Сервирайте с резени лимон.

18 коментара:

  1. Oбичам нахут и го хапвам веднъж седмично ...с дафинов лист не съм правила ,използвам розмарин ,но ще опитам и така :).....И ,Катееее искам я тази хубава жълта канаааа :))...много е красива !
    Целувки ,Катюш :)!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ив, за теб и каната си давам:):):) А колкото до подправката, може да си сложиш каквато си обичаш, просто в оригиналната рецепта е това.

      Изтриване
  2. Нахут не съм хапвала-явно е вкусен.Щом и Ванюшка го казва...
    Хубав ден,Кате!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Живе, на мен ми прилича на нашия фасул и може да си го готвиш по същия начин.

      Изтриване
  3. Ястията с нахут са любимите на семейството ми, обаче ги подправям с джоджен.
    Кате пробвай пилешко с нахут и червена пиперка!Невероятно вкусно е!Любимото на големия ми син.Просто ако го попитам какво да ти наготвя, зная отговора предварително.Следващия път ще пробвам с дафинов лист,да видим ще разберат ли разликата, ама ще е по бързата процедура, това с гърнето и за толкова много време дето казваш, няма кой да го чака:)
    Поздрави Кате!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще пробвам, задължително! А дали имаш някъде рецептата да ми дадеш линк?

      Изтриване
  4. Вчера много ми се хапваше бобец. Моят се чуди как може да ми се яде това или онова. Ами може, имам фантазия - измислям си :))
    Това ти предложение ще ми хареса, убедена съм.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Измислям си, готвя си, снимам си! Оправни сме си ние и това е! Все ще ме накараш да се смея сама:):):)

      Изтриване
  5. Бонбонче, обичам нахут :)
    И вече съм си взела лъжичка да си взема от твоя :)
    Прохладна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Заповядай, Дани! С удоволствие ще споделя нахутеца!:)

      Изтриване
  6. Кате аз да си призная не съм яла нахут и не знам защо.
    Все ми се струва ,че не е вкусно и няма кой да ми го яде.
    Като чета рецептата ми хареса и ще взема някой ден да се прежаля.:)))
    Прохладна и спокойна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зиче, готви го като нашенския боб, на мен ми харесва, просто не сме свикнали с вида му, но наистина е вкусен и като, че ли по не влияе на корема, или на мен така ми се струва.

      Изтриване
  7. Кате обичам нахут,но по този начин не съм пробвала.
    Ще опитам твоето предложение,благодаря за идеята!
    Поздрави и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мирче, прилича много на боб по сръбски. Вкусно става, нищо, че изглежда някак постно.

      Изтриване
  8. Бонбон, и аз обичам нахут и така ще си го направя;)
    Много прохладна и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мъхче, ако сготвиш нещо ми се обади, защото вече в тези жеги нищо не ми се прави, освен ако някой не ми занесе печката на морето...

      Изтриване
  9. Кате, много ми допадна предложението ти! Предпочитам нахута пред боба, но основно го правя на хумус или салати или индийско. СТана ми любопитно и ще го пробвам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами и аз в началото така, после търсех рецепти, но като се замисли човек, да си го готвим както си знаем.

      Изтриване