Страници

Боб по манастирски и разходка до Рилски манастир


Започвам седмицата с една много популярна, но пък вкусна рецепта и с една много популярна, но любима дестинация.

Боб по манастирски




Продукти:
250 гр боб
1 домат
1 червена чушка
1 морков
1 глава лук
магданоз
джоджен
целина
2 с.л. олио
черен пипер
сол



Приготвяне:
Измийте боба и го залейте със студена вода.
Сложете го на котлон и като заври водата, я излейте и налейте студена вода.
Отново сложете да заври и отново сменете водата. Водата е около 2 л.
Оставете да се вари на слаб огън под капак, около 1 час и добавете нарязаните зеленчуци, олиото и подправките.
Оставете да се вари до пълна готовност.

Бобът по манастирски се сервира така, но ние го предпочитаме със запръжка:
В малък съд на котлон сипете олио и добавете 1-2 с.л. брашно, зависи каква гъстота желаете. Разбъркайте, добавете 1 с.л. червен пипер и отстранете от огъня.
Изсипете запръжката към боба и разбъркайте.



Рилски манастир
Най- внушителният паметник на българската архитектура, най-големия духовен център по българските земи от времето на турското владичество е Рилският манастир.

За него може много да се разказва, и много е писано, в сайта на манастира има богата информация.

Рилският манастир е основан в началото на Х век от св. Иван Рилски на мястото на стара постница в Рила.
Първоначално манастирът има съвсем скромен вид, подслоняващ отшелника, а по-късно и малкото негови последователи.
Изграждането на манастира е продължило векове наред, изграждани са били отделни сгради, участвали са различни майстори от архитектурни школи от целия Балкански полуостров.
През многовековното си съществуване преживява години на подем и разруха, опожаряван, разрушаван .
През първите десетилетия на XІX в. манастирският комплекс е изграден в днешния му вид.

Предлагам ви разходка в снимки и кратки описания:


Входовете на манастира:

Дупнишката порта - главната порта на манастира




Свода с Осмолъчата звезда и четирите венеца, в средата на всеки от който е изобразена птица с цветя.





Самоковската порта извежда към стопанската част на манастира.
На Арката на Самоковската порта на манастира е изобразен Св. Иван Рилски и два ангела, спускащи се от небето. Над него е показано Божественото око, което вижда всичко.


Реката пред Самоковската порта




Манастирският двор

".... От цялата българска слава, когато толкова големи манастири и черкви имало по-рано в България, в наше време Бог оставил единствено Рилския манастир цял да съществува чрез молитвите на светия отец Йоан. Той е от голяма полза за всички българи, затова всички българи са длъжни да го пазят и дават милостиня на светия Рилски манастир, за да не угасне голямата българска полза и похвала, която получават от Рилския манастир чрез молитвите на светия наш отец Йоан, славният български светец... "
Преподобни Паисий Хилендарски, "История славянобългарска" (1762 г.)









Църквата " Рождество Богородично" и Хрельовата кула

Църквата "Рождество Богородично" е построена през 1834-1838 година, а стенописите и резбите са работени през 1840-1872 година от най-видните представители на Самоковската и Банско-Разложката художествени школи.



Хрельовата кула - построена от Хрельо Драговол през 1334-1335г.








В близост до манастира се намират два метоха – Орлица и Пчелина.

Метох „Орлица” е един от най-старите метоси на Рилския манастир.


Метох „Пчелина”




16 коментара:

  1. Чудесна разходка Candy! Ходила съм много отдавана в Рилския манастир и снимките ти ми припомниха колко хубаво е там. Надявам се скоро и аз да го посетя, пък и да хапна един боб по манастирски :)

    ОтговорИзтриване
  2. И на мен ми подейства много добре разходката ти до това свято за нас, българите място. За последно бях там на 1 септември 2000г. Толкова ми харесва да го посещавам, да се скитам в гората около него, а по незнайни причини сме го загърбили оттогава. Припомни ми такива приятни спомени, и ... боба по манастирски, който тогава хапвахме в механата, долу. Хм, явно мамината рецепта за него, която и до днес спазвам е точно манастирската ;) Но и при нас със запръжка!
    Поздрави и топли прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
  3. Благодаря за приятната и зареждаща разходка, Кенди! Красотата на страната ни е безспорна и много ми се иска всички да я ценим повече. Страхотни снимки и чудесни предложения - този боб изглежда много вкусно.
    Приятна слънчева седмица! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Кате,много ми харесват публикациите придружени с разходка!
    Днешната дестинация е любима и на мен.
    Отново имах възможност да се докосна до Рилския манастир,благодарение на твоята виртуална разходка!
    Боба по манастирски е чудесен,много го обичаме!
    Поздрави и прекрасна седмица!

    ОтговорИзтриване
  5. Катенце,прекрасен гид си.....и чудесен кулинар/разбира се/:)От това,което си щракнала имаше два резултата:и боб ми се дояде и до манастира ми се дощя да отида:))Браво!

    ОтговорИзтриване
  6. Я, още една бобена публикация :) ама пък вкусна.
    И много красиви снимки в Рилската обител, Кате!
    Благодаря ти, че ми припомни тези гледки.
    Поздрави и хубава нова седмица на теб!

    ОтговорИзтриване
  7. Кате,
    чудесен,ведър пост! Хубаво е да започне седмицата човек, след такава,макар и виртуална разходка!
    Хубава седмица с много усмивки!

    ОтговорИзтриване
  8. Наистина достоен паметник на българщината!Чудесна и зареждаща разходка!Благодаря ти,Катя, че ми припомни тази красота и безметежност!
    А бобът по манастирски го готвя с печена чушка!Божествен!

    ОтговорИзтриване
  9. Кате, благодаря за чудесната разходка!
    Свято място за всеки българин!
    А за боба взимам голямата лъжица!
    Прегръдка и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  10. Кате, отново ни разходи из красивите български земи! А бобът е превъзходен, любимото ми вариво е и го ям във всякакъв вид! Хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  11. Е, точно днес си мислех за бобец, но нямам време да го приготвя.
    Страшно апетитно изглежда твоят в тази глинена паница. С една дървена лъжица бих си гребнала с кеф :)
    Благодаря и за разходката. Отдавна не съм стъпвала към онзи край, но си спомням, че много народ се редеше да си купува някакви тестени нещица извън манастира :)))

    Усмихната седмица, Сладурче :)

    ОтговорИзтриване
  12. Катенце и на мен ми е любима дестинация Рилския манастир!
    а какви пикници стават покрай рекатаааа...
    Страхотен пост отново изпълнен с хубави снимки и обичана рецепта!
    Прегръщам те:)

    ОтговорИзтриване
  13. Страхотни кадри от Рилския,Кате,тъкмо с Мъхчето ме отменихте да публикувам и аз моите от там и от езерата,че още се помайвам и ослушвам,но вие и двете сте безкрайно изчерпателни и ви благодаря!
    Бобец бих си сръбнала,така вкусен и пътър си го приготвила!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, не си и помисляй да скриеш нещо!!! Ще ми бъде много интересно да видя тези места и при теб! Прегръщам те!

      Изтриване
  14. "Постен бобец" го наричаме по нашия край и точно така го харесваме - с много зеленчуци, без запръжка, в глинена или дървена паница /"гаванка" по диалект/, с дървена лъжица :)
    Кате, благодаря за прекрасната разходка в едно от най-българските места! Чудесни снимки!
    Поздрави и прегръдки!

    ОтговорИзтриване