понеделник, 26 януари 2015 г.

Пудинг с чия


Едно от може би най-срещаните предложения с чия е за пудинг, но не просто за един пудинг а богато разнообразие от съчетания на продукти. Известно е свойството на чията да се желира и точно по тази причина направата на този десерт е лесна и към каквато и течност да добавите зрънцата - мляко, вода или сок, след това ще получите истински пудинг. За моя пудинг използвах ядково мляко от кашу, отново популярна комбинация, но може да го замените с кокосово мляко, или мляко от други ядки. Ще използвам публикацията, за да напиша и как се прави ядково мляко, което все повече набира популярност и в което няма нищо сложно. Подсладител може да са мед, фурми, или кафява захар, аз използвам Мусковадо, която предаде и един хубав цвят и аромат на пудинга.
След като пудинга е готов може да се поднесе с различни плодове и ядки, плодови пюрета и т.н.
Ако се чудите какъв вкус има пудинга от чия и мляко, според мен наподобява мляко с кускус, но има и нещо друго на което ми прилича и не мога да се сетя:).






Как да си направим ядково мляко?

Всички ядки се нуждаят от предварително накисване във вода за определени часове, най-често се накисват за около 8 ч. или 1 нощ. Кашуто се нуждае от по-малко време, аз го накисвам за около 1 час. На много места в интернет има таблички с времето, необходимо за накисване или покълване на ядките. След накисване ядките се измиват и заливат с чиста вода, като съотношението ядки - вода може да е различно, зависимост от желаната плътност на млякото. Та съотношението ядки:вода варира от 1:1 до 1: 6. След като се блиндира сместа се подслажда по избор с мед, фурми, кафява захар, кленов сироп и др. И по желание се ароматизира с канела, какао, ванилия. Ядковото мляко може да използвате за всичко, за което използвате и другото прясно мляко. Най-често се консумира в суров вариант, в напитки, десерти и т.н.

И така, ето и рецептата:


Поставете в купа 1 ч.ч. сурови ядки и ги залейте с чиста вода над тяхното ниво. Може да използвате бадеми, кашу, орехи или др.
След определеният престой ги изцедете, измийте и залейте с чиста вода в съотношение 1 ч. ядки към 4 ч. вода.
Блиндират се до хомогенност. След което прецедете течността и вече имате хубаво ядково мляко, а остатъка може да използвате за направа на някакви сладкиши например.
В тази рецепта ще използваме млякото:)




Чия пудинг с мляко от кашу

*За всеки 100 мл мляко са нужни 2 с.л. чия семенца.

Продукти:
200 мл мляко от кашу
4 с.л. чия
2 ч.л. кафява захар Мусковадо
ванилия шушулка
стафиди и коктейлни череши, за поднасяне



Приготвяне:
Разпределете млякото в две купички за пудинг по 100 мл.
Във всяка купичка изсипете по 1 ч.л. кафява захар, ароматизирайте с ванилията и добавете по 2 с.л. чия.
Разбъркайте добре и оставете така да престоят за около 15 минути.



Чията започва да набъбва. Разбъркайте отново и приберете купичките в хладилник. Оставете ги да престоят между 4 и 8 часа в хладилника.



Поднесете ги със стафидите и коктейлните череши или по желание с плодове, плодови пюрета, ядки.




12 коментара:

  1. Чудесна рецепта, Кате точно по моя вкус.Правя ядкови млека от дълго време и са много приятни на вкус.Чията освен накисната чудесно покълва и могат да се използват и кълновете.Да ти е сладко ! Млека могат да се приготвят и от кълнове - напр. жито.Също става много вкусно млякото, особено за малки деца.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  2. Чудесно изглежда,Кате, макар аз лично да не съм опитвала чия:)

    ОтговорИзтриване
  3. Кате, страхотно! Аз също приготвям пудинг с чия, но си хапвам всеки ден поне по една лъжичка с млякото за закуска. Невероятно полезен продукт! Поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
  4. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  5. Много красива публикация, Кате!
    И ние у дома приготвяме често.
    ОтговорИзтриване

    ОтговорИзтриване
  6. Аз пък не съм опитвала никога и определено останах заинтригувана. Още повече за вкуса, за който не се сещаш, Кате... :)
    А чашките ти са така вкусно напълнени, сигурна съм!
    Да ти е сладко и полезно, прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
  7. Боже, Бонбон! Ако хапвам това всеки ден, сигурно ще удължа живота си поне с пет години;)
    Отдавна се каня да видя какъв вкус има този пудинг, с ядково мляко- съвсем се зарибих;) Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  8. Кате,опитвала съм чия в десерти много ми харесва,затова без съмнение и твоят пудинг би ми се усладил.До сега не бях се зачитала подробно как се прави ядково мляко,ето,че ти ми привлече вниманието и благодаря за споделеното!Сърдечна прегръдка от мен,мила!

    ОтговорИзтриване
  9. Много често чета за чия и е крайно време да се пробва....
    Хубав ден,Кате!

    ОтговорИзтриване
  10. Е, много голяма полезнотия, точно по мой вкус! У дома уважаваме чията, но виж такова мляко не съм нито правила, нито опитвала...
    С усмивка
    М

    ОтговорИзтриване
  11. Кате, не съм опитвала чия, интересно изглежда, ядковото мляко също.

    ОтговорИзтриване