Страници

Пролет в Несебър и Риба по мелничарски


Старинна атмосфера, тесни калдаръмени улички, стари къщи, крепостни стени и църкви и уникална природа, не случайно Несебър е включен в списъка на Юнеско за световно и културно наследство.
Старата част на града, намираща се на полуостров е привлекателна дестинация през всички сезони.
Въпреки, че вече съм писала за Несебър, мисля, че винаги има какво още да се добави и колкото пъти да го посетя, може би ще снимам едни и същи неща, а пък толкова различни! Всеки път градът ми се струва различен и сякаш тук има някаква магия. Очарова ме и през пролетта!




Морето ни посрещна така:


А първите разходки се досещате, че бяха на пристанището:)






Водата беше прозрачна


Едни от най- известните емблеми на Несебър са вятърната мелница и статуята на древен рибар, а осветлението през нощта обгръща всичко в някаква тайнственост и придава романтика на градчето.


Накъдето и да погледнеш всичко е прекрасно, като картина.





Разходките по уличките ми доставят истинско удоволствие, обожавам да се лутам между красивите къщи и непрекъснато да откривам нещо ново, дали това ще е архитектурата, дали част от покрива, вратата, или пък някое интересно растение...
Къщите тук са типични представители на Възраждането - първият етаж е от камък, вторият с дървена обшивка.


















Крепостните укрепления на няколко пъти са пострадали при нападения, а и морето също е указало своето влияние за частичното им разрушаването. Но въпреки всичко и до днес крепостната стена е запазена. Самите стени следват извивката на бреговата ивица.







За пръв път виждам гнездо на чайка:



Ранновизантийски терми, построени през VІ в.


Базиликата “Богородица Елеуса”, построена през VІ век



Църква "Св Йоан Кръстител ", Х в.



Църква "Св. Спас", строена е през 1609 г.


Църква "Христос Пантократор", построена през ХІІІ-ХІV век



Църква Св. Стефан, изградена в периода ХІ-ХІІІ век


Църква "Св. Тодор"


Църква "Св. Св. Арх. Гавраил и Михаил" , ХІІІ век


Църква "Св. София", от края на V и началото на VІ век


Църква " Св. Богородица", от 1873 г., действаща


Археологически музей:


Мелниците в Несебър:

Вятърната мелница от 15 в.


Старата мелница на Несебър, която е най-голямата атракция:


И още една красива вятърна мелница:



И понеже символ на Несебър е старата мелница, реших днешната рецепта да е за една вкусна

Риба по мелничарски


Тази рецепта съм записала преди няколко години от Иван Звездев. В оригинал се използва пастърва и шунка. Промених единствено това. Рецептата е много вкусна и смятам, че може да се получи със всякаква бяла риба. Важното е да няма кости, за да може да се насладите напълно на вкуса.

Продукти:
1 хек
черен пипер
сол
олио, за пържене
брашно, за овалване

1 домат
2 яйца
пресен или замразен копър

сос:
1 глава лук
50 гр пушен бут
2 гъби печурки
2 кисели краставички
2 печени червени чушки
олио

2 с.л брашно
щипка девисил
150 мл готварска сметана


Приготвяне:
Почистете хека от вътрешностите, ако има глави ги изхвърлете. Разрежете на две по дължина и измийте.
Отстранете костите.
Посолете и поръсете с черен пипер филетата, потопете ги в брашно и ги изпържете в загрято олио.
Извадете ги върху хартия, да се отцедят.


Направете соса:
Налейте олио в тиган около 2-3 с.л. Добавете нарязаният на ситно лук и го оставете до омекване. Добавете нарязаните на кубчета: кисели краставички, гъби, пушен бут, печени червени чушки. Разбъркайте, запържете за няколко минути.
Добавете девисила и брашното, разбъркайте, оставете за 1-2 минути на слаб котлон и добавете около 2-3 с.л. вода, разбъркайте. Добавете сметаната, разбъркайте отново и оставете на котлон, докато започне леко да се сгъстява.


Намажете дъното на глинен съд с олио. Подредете нарязани кръгчета домат.
Отгоре подредете изпържените филета риба.
Полейте със соса. Поръсете ситно нарязан копър.
Залейте с разбитите с вилица яйца.


Изпечете в предварително загрята на 190 градуса фурна до зачервяване.








20 коментара:

  1. Добро утро Катенце!
    Несебър е като мой втори дом мила , и с тази си публикация направо ме върна в най-хубавите ми години и изпаднах в такова умиление …. гледайки красивите ти снимки и разхождайки се мислено по камените улички на Стария Град :) 4 години от живота ми е преминал по тях а на стената ми , макар и на хиляди километри от там , виси картина на църквата "Христос Пантократор", подарък от наши приятели , мил спомен :)
    Много емоции забушуваха в мен ... а рибата по мелничарски ще си я приготвя с пъстърва , много ми хареса кулинарното ти предложение!
    Чудесна публикация , благодаря ти сърдечно и силно те прегръщам :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Миличка, така се радвам, че съм събудила толкова мили емоции и спомени! Но този град няма как да не влияе така!:) Рибката е много вкусна, направих я с хек, защото наистина лесно се филетира, с пъстървата трудно се справям, но задължително отстрани костите. Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  2. Кате, голяма магия е морето и тези негови пристани (Созопол и Несебър) - доказателство за това.
    Чудесно ястие отново. Поздравявам те!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Гери! Очароваха ме през пролетта, наистина са прелестни! Поздрави!

      Изтриване
  3. Ех,какви спомени имам от Несебър...Винаги ,когато имам възможност се отбивам там ,за де се разходя из Стария град.Прекрасни кадри Кате,благодаря за хубавата разходка,усмихна деня ми!
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наистина е чудесен Несебър и се радвам, че ти допадна разходката, Мире! Поздрави, с пожелания за хубав ден!

      Изтриване
  4. Невероятна морска серия, Кате! Много обичам риба, а тази рецепта ме заинтригува. Ще я изпробвам задължително, сигурна съм, че вкъщи ще се хареса. Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еви, благодаря ти! Рибката наистина е чудна по този начин, въпреки, че аз най-много харесвам пържена рибка, тази е разкош! Поздрави, с пожелания за прекрасен ден!

      Изтриване
  5. еха, Кате, очаровам се аз от този пролетен преглед на Черноморието. Давай така, да се пренеса и аз на някое фалечно място)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наистина пролет и море е една добра комбинация, досега не бях попадала на тази красота! Поздрави и прекрасен ден!

      Изтриване
  6. Кате, видях познатия и непознат Несебър - винаги очарователен! Колко тихо и спокойно е през пролетта! Насладих се на прекрасните ти снимки, разходих се по калдъръма и денят ми просто започна прекрасно. Благодаря ти! Рецептата много ме впечатли - отново апетитни снимки и неустоим аромат! Поздрави, мила, с пожелание за прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Снежи, красив е, много красив наистина и тих и спокоен и всичко се вижда, откриваш неща, които лятото няма как да видиш, но пък през лятото е чудно и на морето, а съчетанието на красив град и море е вълшебно. Рибката наистина е много вкусна по този начин. Поздрави и на теб!

      Изтриване
  7. i az go pomnya s dobro tozi mil grad ,prekrasna razhodka Candy.A ribata az si ya zapisah.....no s kokoşka mislya da ya napravya ,prosto zaştoto nyakoi v kışti obiça ribata samo pırvena,no retseptata e mnogo hubava i iskam da ya opitam.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да ти кажа и ние в къщи обичаме рибата пържена. Хубавото на тази рецепта е, че хекът се пържи и може да отделиш няколко изпържени парченца да пробваш рецептата:). Наистина е вкусна, И аз мислех за вариант с пиле, но незнам дали ще е толкова добре, всъщност защо не?:) Поздрави!

      Изтриване
  8. Ох,Кате и разходката ти разходка и хекът ти хек!Чудесно е при теб!А пък чирозите на фотосите как ме примамиха.....няма да говоря повече.....преглъщам и бягам:)))))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Миленка и аз тези чирози ги зърнах отдалеч:) Много са красиви и вкусни предполагам:). Точно там не ги пробвах, но от "Берьозка" сме купували и са вкусни. Поздрави!

      Изтриване
  9. Бонбон, аз взех да се чудя вече: Ицко кога ходи на детска градина?;))) То от пътешествия не му остава време на човекът да почине на спокойствие;)
    ВИнаги съм искала да отида до морето по това време на годината, но уви.. засега само си искам. Прекрасен Несебър!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Забравих да кажа и колко много ми харесва рибката. А ако я хапвам и на брега на морето, удоволствието ще е неповторимо!

      Изтриване
    2. :) Стриктно спазваме графика за ДГ. Разходките са в събота и неделя, ваканции и много рядко удължени уикенди. :) Морето, Мъхче е красиво, много даже, аз на няколко пъти "хартисах" от морските разходки, причините ги знаеш:), но този път сме доволни с капитана:). Прегръдки!

      Изтриване
  10. Много различен е Несебър от годините, в които съм го посещавала, а те бяха отдавна в миналото :) но е все така красив! Благодаря за чудесната разходка!
    Рибката е приготвена чудно!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване