Страници

Разходка из Старият Ловеч и Сармички с Левурда


Със сигурност когато стане дума за Ловеч всички се сещаме за Покритият мост. През пролетта в града ухае на люляци, а старинният квартал "Вароша" разказва истории и легенди.




Нашата разходка днес ще започне от високо.
Ловешката крепост е разположена на красивия хълм Хисаря, в старата част на гр. Ловеч.
Първото заселване на хълма е станало през каменно-медната епоха, а Крепостта е изградена през Римската епоха.
През средновековието Ловеч е бил важен военностратегически център.
През 1187 г. тук е подписан Ловешкият мирен договор с Византия, който слага началото на Второто българско царство.
Ловешката крепост е една от най-късно падналите под турско робство - едва през 1446 г.
В крепостта има огромен метален кръст, който се вижда от почти всяка част на Ловеч.









Накъдето и да погледнеш от Крепостта се виждат красиви панорамно гледки на природата и града.

Изглед към Вароша


Изглед към каньона на р.Осъм



"Вароша" в Ловеч е обявен за архитектурно-исторически резерват, с регистрирани около 200 обекта. Тесни улички, възрожденски къщи, много цветя и красиви порти оформят възрожденският ансамбъл. Като част от комплекса са: „Драсова и Рашова къщи“, Ловешка средновековна крепост, Паметник и Музей „Васил Левски“, Покрития мост, Парк Стратеш, църквите „Света Неделя“ и „Успение Богородично“ и др.












Покритият мост над р.Осъм е символ на града. Той свързва новата част на града с АИР „Вароша”.
При построяването му мостът свързвал търговската улица от двете страни на реката.

Първото сведение за моста е от 1838 г, на известният Ами Буе, който писал: "... покрит и украсен с дюкянчета каменен мост...".
По-късно през 1871 г. Феликс Каниц също писал за него „.... мост ... прохладната сянка, която даваше на минувачите и продавачите неговият надвиснал и клатещ се дъсчен покрив..."

През 1872 г. мостът е отнесен от силно течение.

На негово място през 1874-1876 г. Кольо Фичето построява нов мост от камък и дърво.
В нощта на 2/3 август 1925 г. мостът е опожарен и изгаря почти до основи.
През 1926-1931 г. е изграден нов железобетонен мост, също покрит по проект на архитект Ст. Олеков и инженер Цветков.
През 1981-1982 г. по проект на арх. Златев и инж. Малеев, моста е реконструиран във вариант, напомнящ моста на Кольо Фичето.


Ловеч е известен като град на люляците и как иначе, та люляковият аромат се разнася из целият парк "Стратеш".
Ловеч е вдъхновил Панайот Пипков и тук е написал на 9 май 1901 г. мелодията на "Върви народе възродени".




Във възрожденският комплекс някои от къщите са механи и тук може да похапнете вкусно.


Църквата „Успение Богородично“:


Музеят на Васил Левски:



И като финал на днешната разходка избрах:

Сарми с левурда

След като Пепчо ме подлуди с Левурдата, толкова бях луднала по нея, че почти бях тръгнала по високите места. И ненадейно по Великден я открих в търговските мрежи. Големият пакет с листата, които вече познавах толкова добре:) и аромата направо подскочих от кеф. Грабнах плика и ето вече и аз ще украся блога си с тази прелест. Някой ден обаче и сама ще си набера!:)
Супер, че са решили в магазините да я предлагат, защото не всеки има възможност да отиде надалеч да си откъсне.
И така - първата рецепта, която реших да направя са сармички. Рецептата ми е съвсем класическа. Така, както ги правя и с лозови листа, и със зелеви листа и с лапад. Така направих и тези, само че се консултирах с Пепчо за предварителната обработка. Пепчо - голямо благодаря, че ми отвори очите за това чудно природно богатство!


Продукти:
250 гр кайма / ако имате агнешка - супер!/ иначе става със всякаква
1/2 к.ч. ориз
1/2 глава лук
черен пипер
1 к.л. червен пипер
сол
1 ч.л. доматено пюре или 2 с.л. обелен нарязан на ситно домат
листа Левурда
олио за тавата



Приготвяне:
Нарежете лука на ситно и омесете всички продукти, без листата и олиото.

Подредете листата в чиния - на "купчина", няма проблем. Поставете ги в микровълновата на ниска степен - при мен 180 за 30 секунди.
Листата омекват и стават еластични.

Отрежете дръжките.
Поставете в широкият край на всяко листо по 1 ч.л. от сместа и навийте на руло.
Не съм подгъвала краищата, пробвах, но не се получава.


Намажете тава с олио и подредете сармичките плътно една до друга.
Налейте вода, да ги покрие.


Завийте с фолио и изпечете за 1 час на 180 градуса. Аз не съм загрявала фурната предварително, тъй като използвах глинен съд.
След като са готови, може да отстраните фолиото и да ги запечете.



Поднесете с кисело мляко.


А може да поднесете и като парти хапки:


* В публикацията са използвани материали от Уикипедия

22 коментара:

  1. Прекрасна разходка, Кате!
    А завършекът е много апетитен!
    И аз най-накрая опитах левурда от Лидл!
    Слънчев ден!

    ОтговорИзтриване
  2. Кате, чудесна разходка отново! Старата част на града ме заинтригува и при първа възможност ще посетя.
    А левурда за първи път опитах и аз, взех от Била.Беше точно по описанието на Пепи и веднага се сетих за нея, но нямах време да прегледам рецепти и я направих на киш, хапнах няколко сурови листа, и няколко, леко попарени.Определено ми хареса...И аз някой ден непременно ще си набера.В нашите гори, обаче няма.

    ОтговорИзтриване
  3. Кате, чудна разходка, върна ме в студентските години, когато бяхме там на бригада и оттогава не съм стъпвала в Ловеч. А по левурдата от десетина години съм пристрастена, баща ми беше пренесъл от гората няколко коренчета и сега имаме една голяма поляна с нея, а аз си я отглеждам в саксии. Жалко, че не може да вирее през цялата година...Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  4. Кате,много приятна разходка,красиви места си посетила и хубаво си наготвила...
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  5. Кате, хубава разходка сте си направили в Ловеч, но ако се беше обадила за по кафе, можеше да е още по-хубаво :)

    ОтговорИзтриване
  6. Ходила съм в Ловеч като ученичка в дълееееечното минало :) Сега си изпих чайчето четейки твоята публикация и разглеждайки красивите уловени мигове с твоя обектив Кате .Благодаря за разходката мила :)
    А левурдата виждам за първи път на снимка и никога на живо, нито зная какъв е вкусът и :(
    Обаче падне ли ми в ръцете, веднага ще се сетя за твоите вкусни сармички и непремено ще ги направя с агнешка кайма :) Много интересно и вкусно ми прозвуча … с агнешко сарми не съм правила.
    Хубав и слънчев ден от мен и една голямаааама прегръдка :)))

    ОтговорИзтриване
  7. Ех, Катенце, чудесни люлякови снимки. Спомените от Ловеч са ми много хубави и със сигурност ще отида пак. Обещала съм и на Илианка да се обадя :)
    Сармичките звучат убийстено вкусно. Не се вредих с левурда от магазина, нито ме огря разходка, та да си набера, а толкова ми се иска. Въздишам по вашите "мечи" рецепти :) Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  8. Не съм ходила в Ловеч и добре ме поразходи,Кате! Благодаря ти! Сармичките са чудесни!

    ОтговорИзтриване
  9. Кате, много хубава презентация на Ловеч си направила! А снимките са като за фотоалбум! Много често се отбиваме в Ловеч, дори само за кафе. Там винаги се чувстваме отлично!
    А идеята за парти-сърмичките много ми допада!:)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  10. Красота, и Ловеч, и сърмичките, и снимките!

    ОтговорИзтриване
  11. Кате, както винаги си ни подготвила много приятна и увлекателна разходка. Снимките ти са страхотни и сърмичките също. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  12. Ловеч ми е голяма тръпка,Кате!А хапките-сърмички са разкош!Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  13. Поздравления на автора на блога за прекрасната разходка из Ловеч :) точно тия места съм успяла да разгледам и много ми харесват.
    Кате, отстрани могат да се подвиват краищата, да не излиза плънката само, ако слагаш 2 листа едно до друго (малко да се застъпят). Това го открих след някой си път правене. Снощи ги завих и аз и преди малко обядвах :)) Веднъж да имаш нещо, дето да не ми се прияде :))Ще намина привечер сигурно пак :)

    ОтговорИзтриване
  14. Ех, че хубава разходка сте си направили, Кате :)
    Сармички с левурда не съм пробвала, даже като се замисля, левурда не съм яла (срам!). Твоите изглеждат много добре, а така на клечка са още по-примамливи!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  15. Обожавам да пътувам с теб, Кате! При това - из България! :))
    Обожавам да надниквам тук и да се радвам на постоянството ти, чрез което ни даряваш със страхотни рецепти, снимки и приятни емоции! Не всеки може да публикува често, а ти като го правиш, си като ежедневната преса, без която хората не са започвали деня си преди години. Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  16. Кате, благодаря за разходката. Не съм била там и ми беше интересно да се разходим заедно.
    А сармичките изглеждат много вкусно. Левурда все още не съм опитвала, но знам, че е леко горчива.
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
  17. Къде още не си била ? Неспокойна душа си ти ,Катюша и добре ,че е така ! Иначе кой ще ми покзава красотите на България ! Преди десетина години посетих Ловеч за пръв път и когато видях покрития мост ще ми повярваш ли ..ахнах ! Толкова красив и нереален ми се стори ! Бих отишла отново с удоволствие ! А дотогава ще се радвам на твоите снимки ! Не съм опитвала левурда , нямам представа за какъв вкус говориш ,но сармичките изглеждат вкусни !
    Целувки ,Бонбон и хубав петък , мила !

    ОтговорИзтриване
  18. Бонбон, гледам пак скиташ;) Добре, че даде малко кремче, та да се разтъпча и аз;)
    Там съм била, няма да завиждам много, а само малко, че пак ми се ходи. Но като те видя някой ден, едни такива сармички да ми завъртиш, че аз никак не се справям със завиването;)) Прегръд!

    ОтговорИзтриване
  19. Върна ме назад, в младите ми години и с хубавите спомени за Ловеч! Беше ми много приятно отново да видя този град през твоите очи!
    Сармичките ти се невероятни. Много ми харесва идеята за парти! Далече ми е Лидъл но ще трябва да намеря начин да го посетя, дано и в нашия магазин да има левурда!
    Приятен нов ден!

    ОтговорИзтриване
  20. Харесвам атмосферата на този град, обожавам аромата на люляк, обичам да пътувам с теб, Кате...
    Благодаря за чудесната разходка,
    хубави рецепти /погледнах и предишните - страхотни!/ и настроението, което създаваш!
    Поздравления и слънчеви майски дни, Диана

    ОтговорИзтриване
  21. prekrasna razhodka ,prez tvoite oçi vsiçko e prekrasno mila ,a tazi treva ne sım srştala,ama sım sigurna çe sa stanali hubavi sarmiçki,vse pak Pepito e gölyama maystorka.

    ОтговорИзтриване
  22. Радвам се, че обичате да се разхождате с мен, и аз харесвам вашите дестинации. Или, непременно ще се обадя:), Снежи, виждам Левурда вече си открила:), Пепи, благодаря за съвета, знаех си че има тънкост:), Дани Б., коментарът ти ме развесели:), благодаря ви на всички, че се отбивате тук и ме усмихвате!

    ОтговорИзтриване