Страници

Морковена торта/ Rüeblitorte


Нямам представа дали има ден на моркова, но определено този ден у нас бе такъв:). Така, че го обявявам за морковен ден и ви поднасям една изкусителна красавица, която освен, че е доста ефектна е и много вкусна, а приготвянето ѝ с деца е истинско забавление.





Като всяка световноизвестна рецепта и тази е с оспорван произход, но най-ранните данни за нейният произход датират от 1827 г.
Най-старата известна рецепта за нея се появява през 1892 г. в Ка̀йзераугст в швейцарския кантон Ааргау.
Според кулинарното наследство на Швейцария, Морковената торта е една от най-популярните торти за детски рождени дни.
Технологията за направата ѝ е да се разбият/разбъркат сухите и мокрите съставки в отделни купи, след което да се обединят.
Основните съставки на морковената торта са: брашно, яйца, захар, моркови, ядки/орехи, бадеми, лешници/, бакпулвер. Може да се добавят и други плодове и аромати. Най-често се среща с глазура от пудра захар, понякога и в съчетание с крема сирене или маскарпоне. За декорация се правят малки морковчета от марципан, но може да се декорира и с орехови ядки или фигурки от истински моркови.

източник инфо: уикипедия


Като гледам в доста блогове я има, май само аз не съм я правила:))). Навсякъде обаче е различна, с по нещичко, но е различна:).
Базирайки се на основните продукти направих и аз една версия на тортата.
Ето тази световна класика и при мен:

Продукти:
160 гр брашно
1 ч.л. бакпулвер
1 равна с.л. микс подправки за меденки

200 гр измити и почистени моркови
50 гр едро счукани орехови ядки

щипка сол
200 гр захар
3 яйца, разделени белтъци и жълтъци
150 мл олио

глазура:
1 ч.ч. пудра захар
около 1-2 с.л. вода

декорация:
смлени на едро орехови ядки
бадемов марципан
сладкарска боичка - оранжева


Приготвяне:
Разбийте в суха купа белтъците с щипката сол, на сняг.
Пресейте в друга купа брашното с бакпулвера и подправките.
В друга купа разбийте с миксер жълтъците със захарта. Отначало сместа е на трохи, но постепенно се превръща в крем. Добавете олиото и разбийте отново.
Постепенно добавете от сухата смес към тази с жълтъците, на няколко пъти, като разбърквате с миксер на най-ниска степен. Добавете морковите и орехите. Разбъркайте. Започнете да добавяте по малко от разбитите белтъци, като разбърквате по метода "загребване обръщане" със шпатула, като внимавате да не спадне обема.
Изсипете сместа в тава, застлана с хартия за печене. Моята тава е с диаметър 26 см, с падащ борд, но може да използвате и квадратна тава.
Ако използвате пък по-малка тава сместа ще бъде по-висока и съответно времето за печене, трябва да се регулира.
Изпечете блатът в предварително загрята фурна на 170 градуса с вентилатор. Проверявайте дали е готов на около 40 минута. При мен времето за печене беше 45 минути.
Извадете блатът и заедно с хартията го прехвърлете върху решетка да се охлади напълно.
Пригответе глазурата:
Разбъркайте в купа пресятата пудра захар с толкова вода, за да се получи течна глазура. При необходимост добавете още пудра захар или вода. Аз добавих и малко лимонов сок, но не е задължително.
Полейте тортата с глазурата.
Направете декорация от моркови от марципан, оцветен със сладкарски боички.
Поръсете със смлени орехи.


* Ако желаете може да направите два или три блата, съответно и сместа трябва да е двойна или тройна доза и да ги сглобите с крем. Може пък от тази смес да изпечете два по-тънки блата. Подходящ крем е с Маскарпоне и пудра захар или крема сирене и пудра захар.

Съхранявайте сладкиша в хладилник, хубаво е да престои няколко часа, за да се навлажни още по-добре.


16 коментара:

  1. Честит ден на моркова, Кате! :) да му щипнеш бузките на малкия сладур (нищо, че всички деца мразят това :)))
    И аз не съм правила морковена торта :) Но след спаначената - дори няма да я усетят.
    Поздрав най-сердечен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще го нащипя, пък да се сърди:))) Никак няма да разберат за морковите - гарантирам.
      Пък и ти си такава кулинарна вълшебница, че каквото и да поднесеш все ще е вкусно. Поздрави и от мен!

      Изтриване
  2. Прекрасна е, Кате! И... мисля, че заслугата е на Ицко, не се сърди. ;)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изцяло на Ицко е, никак не се сърдя! Само, дето той ми направи скандал ,че съм разбила белтъците, та едва се сдобрихме после:))) Ама и аз къде пипам:)) Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  3. Кате, и аз не съм я правила, макар че все ѝ се каня!
    Твоята е разкошна, особено пък с такъв чаровен помощник !
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Тили! И аз така на много рецепти съм се наканила, ама все нещо друго излезе и така:))) Прегръдки!

      Изтриване
  4. Кате разкошна е! Аз съм правила и много ни допада. Непременно ще пробвам и твоя вариант:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дианка! Ами то моят вариант не е кой знае колко различен от другите, горе долу класика.Подправките са интересни и ухаят много приятно, но не трябва да се прекалява с тях все пак:). Морковчетата са много готини и лесни за направа. Поздрави!

      Изтриване
  5. Красотаа! Обичам морковена торта- миналата година, долу- горе, по това време правих и аз. Чудесна е! А за декорацията да не говорим- невероятна е! Много добре поднесена отново, Кате! Поздрави и усмихната неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Явно по това време ѝ е сезона с пресни вкусни морковчета:))) Радвам се, че ти допада нашата декорация, постарахме се:))) Прегръдки!

      Изтриване
  6. Страхотно изглежда! Много, много вкусно това последното парче, бе....:)...Ама аз искам малкия бонбон да ми помогне за украсата:)!
    Целувка, Кате! Хубав неделен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хаха, ами ще ти помогне, Ив, ще трябва малко във вашето море да поплаваме:))) Всичките парчета са вкусни, ама щом държиш на това - твое е!:) Прегръдки!

      Изтриване
  7. Прекрасна е тортичката, Кате!
    Маминия сладък пират изглежда видимо доста доволен от възможността да вземе участие в приготвянето на морковeната тортичка :), много е сладък!
    Ще приготвя и аз някой ден такава вкусотия, за сега само ще си присламча онуй парченце с морковчето отгоре, ама как го направи като истинско бе Кате?!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таничка:) много е доволен когато правим нещо заедно, като всички малки дечица се радват на внимание, на това, че успяват да са полезни. Да са ни живи и здрави дечицата:)! Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  8. Кате, откога и се каня на тази морковена торта, но все отлагам. Твоята торта и представяне обаче ме убеждават, че е крайно време да я опитам. Изглежда страхотно, а снимките са прелестни! Сърдечни поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не мога да повярвам, че я нямаш в блога, точно при твоите шедьоври наистина! Много е вкусна, на децата много ѝ хареса. Благодаря ти, поздрави и от мен!

      Изтриване