петък, 23 март 2012 г.

Гръцка мусака / ΜΟΥΣΑΚΑΣ


От много време съм запалена по гръцката кухня. Преди време една дама, с която се запознах по служебен път сподели, че живее на Крит и се заговорихме за гръцката кухня. Имаше книга на гръцки, с рецепти. Нагледах се на какви ли не красоти. Спомням си когато ми каза: ако направиш гръцката мусака, ще забравиш за другата:). Да си призная от тогава я правя вече няколко пъти и съм впечатлена! Вярно, че разправията е много, но си заслужава.
Адаптирано от:тук и тук





Необходими продукти:
3 големи картофа
2 патладжана
2 тиквички
Зехтин за пържене

400 гр кайма
1 голяма глава лук, нарязан
1 скилидки чесън нарязани
2 домата, нарязани
1 супена лъжица доматено пюре
1 ч. чаша бяло вино
1 пръчка канела
1 щипка индийско орехче
1 щипка захар
2-3 с.л. масло или маргарин
Зехтин
Сол
Пипер

за Сос Бешамел:
0,500 л прясно мляко
4 супени лъжици брашно
2 супени лъжици масло
2 с.л. зехтин
1 / 2 чаена лъжичка индийско орехче
2 яйчни жълтъка
Сол



В тенджера сложете зехтин и 2-3 супени лъжици масло, запържете лука и чесъна и добавете каймата.
Разбърква се добре, да се избегне създаването на "топчета" / при мен се получиха топчета:)/ и запържете леко, до готовност на каймата.
Добавете виното, разбърква се 4-5 минути, на по-слаб огън.
Добавете подправките, сол и доматено пюре разбъркано с чаша вода, захар, доматите нарязани на ситно.Оставете да къкри, докато сосът се сгъсти.Извадете пръчицата канела.


Измийте и нарежете по дължина на тънки филийки патладжаните и ги оставете посолени да се отцеди горчивия сок.
Измийте, обелете и нарежете на тънки и дълги филийки тиквичките и картофите.


В тиган със зехтин се пържат картофите и след това се оставят на хартиени салфетки да се отцеди излишната мазнина.
В зехтин се изпържват и тиквичките и патладжаните, потопени предварително в брашно. Те също се отцеждат върху салфетки.


за Соса:
Сложете в тенджера маслото и зехтина. Загрейте ги и изсипете към тях наведнъж брашното. Веднага разбъркайте с телена бъркалка. Добавете млякото - хладно. Разбърквайте докато се сгъсти на слаб огън.
Добавете индийско орехче и сол.
Премахнете от котлона, леко да се охлади и добавете на тънка струя, при непрекъснато разбъркване разбитите с вилица жълтъци.


Подреждане на мусаката:
Намажете тава със зехтин.
Подредете: 1 ред картофи, сол, – 1 ред патладжан, сол – каймата – тиквичките, сол и заливаме с бешамела.

    

*В рецептите има и сирене, но аз не слагах. Вие може да използвате натрошено сирене и да го вмъкнете между пластовете, ако желаете.

Изпечете на 180 градуса за около 40 минути до зачервяване. Аз не загрявам фурната предварително, тъй като използвам стъклена или керамична тава.

Това е сърцето, което се получи при печенето на първата ми гръцка мусака!:





21 коментара:

  1. Страхотна,Канди! Редовно през лятото правя и наистина можеш да забравиш за другата мусака. Твоята е повече от божествена и като я гледам,май още тези дни ще я направя.
    Поздравления и весели почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  2. За тази мусака само съм слушала,никога не съм я правила.
    След твоята публикация мисля,че ще я пробвам някой ден.
    Хареса ми рецептата,благодаря ,че сподели!
    Приятен уикенд!

    ОтговорИзтриване
  3. И аз и се каня отдавна ,Кате ,ама след твоята публикация няма мърдане :)...ще я направя тези дни :) ! Много ти е хубава рецептата и мусаката изглежда чудно вкусна ! Чао ,мила и хубав петък ! Целувки :* !

    ОтговорИзтриване
  4. Голяма врътня е,но е мнооого вкусно нещо!Браво,Кате,че си я направила!Супер е!
    Хубава вечер и уютен уикенд,мила!

    ОтговорИзтриване
  5. И аз, и аз не съм правила, ама изглежда - оближи си пръстите :) Мммм :)

    ОтговорИзтриване
  6. Кате, обожавам гръцка мусака, заради аромата на канела :)
    Твоята ухае и изглежда прекрасно!
    Поздрави и слънчеви почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  7. Канди, заинтригува ме много! Канелата ме грабна от пръв поглед, а и тиквичката ипатладжана също. Ще се пробва.
    Поздрави и пожелания за хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  8. Изглежда вкусно, интересно:) Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  9. Умопомрачаваща е мусаката ти, Candy!!!
    Това е едно от любимите ми ястия и сега по никое време, само ако знаеш, как ми се приска да има една макар и малка порцийка пред мен... :))).

    Прегръдки и весел weekend!

    ОтговорИзтриване
  10. Вкусна е тази мусака-макар и малко тежичка...Правила съм я и аз и наистина си струва да се опита.Кате,твоята е вкусотия и половина...
    Хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  11. Que cortes más perfectos y buena receta me encanta es muy sabrosa ,se me hace agua la boca,abrazos y abrazos.

    ОтговорИзтриване
  12. Вкусна е много. Ще си опитам, макар да е време за закуска. Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
  13. Много я обичам, но не я правя :( бих си взела от твоята, Канди :)

    ОтговорИзтриване
  14. Кенди, чудесна мусака! У нас мусаката е специалитет на половинката, но той прави стандартна българска мусака. Същата като твоята сервират в един гръцки ресторант в стария Монреал. Колкото пъти съм хапвала, винаги съм си облизвала пръстите. Сега ще препратя рецептата на по - сериозният готвач вкъщи и ще се надявам скоро да ме изненада с една топла гръцка мусака. Поздрави и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  15. Не съм правила още такава мусака, но като гледам твоята непременно ще пробвам. Поздрави и хубав неделен ден!

    ОтговорИзтриване
  16. Току-що приготвих мусаката...отнема доста време, но определено мога да кажа /като мъж :)/,че не е сложна за приготвяне. По-късно ще напиша отзивите от вкъщи за тази вкусотия ;) Благодаря за рецептата!

    П.П. Миналото лято опитах оригиналната мусака в Гърция и много ми хареса, но не успях да взема рецептата от готвача...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам, че ви е допаднала! Наистина е лесна, просто изисква време. Лично на мен на вкус много ми харесва. И преди всичко благодаря, че оставихте коментар! Поздрави!

      Изтриване
  17. Благодаря и аз за страхотната рецепта, получи се наистина много вкусно :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ви е харесала! И на нас ни е любима, отнема време, но пък е вкусна! Приятна вечер и благодаря за коментара!

      Изтриване
  18. с малко дете това ястие ти отнема средно между 6;30 - 7 ЧАСА !!!!!!!!!!!!!!!!! Не мога да повярвам !!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наистина доста време отнема. То самото пържене отнема от времето най-много и е пипкаво. Наистина е много вкусна мусаката, много различна от нашата. И аз я приготвям рядко, но много ни харесва:). Оле, чак 7 часа, наистина е много нещо, но с малко детенце каквото и да правиш времето е двойно по принцип:). Приятна вечер!

      Изтриване