Страници

Разходка из Арбанаси и една българска рецепта за Мусака


Не съм публикувала досега рецепта за мусака, след разходката из Арбанаси, обаче темата ми се връзва чудесно. Не, че мусаката ми е по-различна от вашите, но си записвам всякакви рецепти тук, които съм приготвяла и които ни харесват, всъщност всички го правим, защо ли само се обяснявам:)….


Продукти:
300 гр кайма
олио
1 глава лук
5-6 картофа, средни
2 обелени средни домата – пресни или от консерва
сол
черен пипер
чубрица
червен пипер

*Заливка:
2 с.л. брашно
200 гр кисело мляко
1 яйце
1 с.л. настърган кашкавал

*Ако използвате по-широка тава, може да направите двойна доза от заливката, за да ви стигне за цялата повърхност (4 с.л. брашно, 400 гр кисело мляко, 2 яйца, 2 с.л. настърган кашкавал.)

Приготвяне:
Загрейте в тиган олио и добавете нарязаният на ситно лук и каймата.
Разбъркайте, за да може каймата да стане на трохи. Оставете да се задушават до омекване на лука и изпаряване на водата.
Добавете картофите, обелени и нарязани на кубчета.
Разбъркайте добре, оставете за няколко минути на котлон, добавете червеният пипер, разбъркайте и веднага добавете доматите, нарязани на дребно.
Посолете, поръсете с черен пипер и изсипете сместа в намазана с олио тава. Залейте с горещ бульон, колкото да покрие сместа.
Поставете във фурната на 190 градуса и оставете да се пече до готовност, ако е необходимо долейте малко бульон при печенето.
Когато ястието е готово направете заливката: разбийте яйцето с млякото, кашкавала и брашното и полейте равномерно отгоре. Върнете във фурната на средна температура да се запече до зачервяване.
Сервирайте, като режете на квадратни парчета.


Дестинацията е района около Търново и ще я разделя на няколко части, за да е по-прегледно. Като начало - Арбанаси, но преди това...ще започна с представянето на нашият туристически гид.
Чудесен е, нали? Разходи ни по главната улица, показа ни градините с цветята и на финал му заплатихме с ... кренвирши:)


По уличките на Арбанаси се усеща старинна атмосфера, къщите впечатляват с красивата си архитектура, тишината и спокойствието обгръщат всичко в тайнственост, а от механите ухае на вкусни български ястия.
Историята му датира от 1538 г. с ферманът на Сюлейман Великолепни, с който подарява на Рустем Паша 4 селища, между които Арбанаси.
Различни са версиите за произхода, името и населението на Арбанаси, но безспорен е факта, за икономическият възход и благосъстояние на населението.
В края на 18 век селото е опожарявано и разграбвано, по-заможните са се изселили в Русия и Влашко.След 1810 г, започва отново заселването с българи от Еленският и Тревненският балкан. Днес селото е Архитектурен резерват.








  


Обожавам да надничам в дворовете:), да се заглеждам по коминчетата и всички старинни нещица.





Храмът “Св. Димитър”






Църквата "Рождество Христово"





Констанцалиевата къща


Манастир "Света Богородица", с чудотворната икона "Св. Богородица Труеручица"


Манастир "Св. Никола"


Вкусни места за хапване има много, с уютна обстановка, битов стил и българска кухня.



  


  




19 коментара:

  1. Кате,върна ме отново по уличките на Арбанаси с твоята виртуална разходка.Много е приятно там!Има красиви манастири в района,които съм посетила и за това очаквам с интерес продължението.Чудесно се вписва мусаката с обстановката.Трябва да си попълня блога.:)
    Хубав ден с прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  2. Кате, чудесни снимки от красивото Арбанаси! Добре ми подейства разходката рано сутрин :)А като гледам и за обяда си се погрижила - мусаката ти е разкошна! Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  3. Арбанаси е любим на нашето семейство, Кате! Благодаря ти за чудната разходка! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Кате, чудесна разходка, прекрасни снимки! Ако знаеш колко обичам такива места, калдаръмени улици, миризмата на дървените врати, на тревите и ан чемшира, на здравеца....Днес времето в Добрич е същото като на снимките ти..
    А мусака-да всеки прави мусака, така както я обича семейството му, но ето макар моята да изглежда точно така, аз не слагам в поливката кашкавал и брашно, дори от години я правя с прясно мляко и яйца -само. Някак е по-сочна, в сравнение с киселото мляко...А наистина всеки от нас публикува, за каквото се е вдъхновил. Уверих се, че на хората са им интересни и някакви обикновени, за нашето ежедневие неща. Храни, за които си мислим, че всеки ги знае и няма да има интерес, но не е така.А мен и децата ми ме карат да пиша- да могат да гледат и да си приготвят, когато са далеч от нас. :)
    Кате, ти си чудесен екскурзовод и с нетърпение очаквам следващата разходка.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  5. Как си спомних за преди няколко години, когато обикаляхме къде ли не с ученическите екскурзии... Много беше хубаво. Благодаря за споделеното, Кате!
    А мусаката изглежда страшно вкусна!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  6. Катенце благодаря ти за прекрасните снимки, ако знаеш само какво умиление предизвикват в мен :) Много обичаме и мусака и дори тук си я правим поне веднъж в седмицата ( те моите деца само мусака и пълнени чушки ядат ) :)) Твоята изглежда фантастично!
    Прегръдки и усмихнат ден, аз отивам да наваксам изпуснатото назад :)

    ОтговорИзтриване
  7. Напълни ми душата, Кате, с тази публикация! Върна ме години назад, когато се разхождах и аз из Арбанаси, и попивах българщина на всеки ъгъл. И сега изведнъж ме налазиха спомени от сума ти исторически филми, сякаш всички тук са снимани. Особено отношение имам към стари каменни къщи, църкви, зидове, и аз така като теб надничам нескрито в стари дворове. Все ми се карат близките, но то така привлича, че не се усещам понякога :) Има една друга атмосфера в тях, някак близка, спокойна и сигурна, изпълнена с дух, с живот... Много ще ми е интересно къде ще ни заведеш следващият път и ще чакам с нетърпение!
    Рецептата ти за мусака е същата като моята, Кате, с една незначителна разлика - заедно с черният пипер аз ръся обилно количество пресен магданоз. Твоята изглежда доста апетитно!
    Поздрави и прегръдка голяма!

    ОтговорИзтриване
  8. Прекрасно местенце, Кате! Имам чудесни спомени от посещението на Арбанаси! Снимките ти са много красиви, а мусаката...мм, вълшебна, с любим вкус!
    Усмихнат ден! :)

    ОтговорИзтриване
  9. Не съм била в Арбанаси и благодаря че ме разходи с красивите си фотоси Кате!
    Прекрасно место! И мусаката ни е любима, но по често я приготвям вместо с картофи с тиквички:)
    Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  10. Много хубава разходка, Кате! Благодаря ти, в този край май само градските части съм посещавала :)
    А мусаката ти изглежда чудесно! С пухкава заливка :)) ее, обедно време е, защо не минах по-късничко?!?
    Поздрави и хубава сряда да ти е!

    ОтговорИзтриване
  11. Кате, чудесна разходка, прекрасни снимки. Особено отношение имам към стари предмети, каменни къщи, църкви, зидове,довари. Има една много приятна и спокойна атмосфера в тях.С нетърпение,ще очаквам следващата разходка.И мусаката ми е любима.И аз я приготвям по същият начин,само заливката ми е различна,винаги може да научи нещо ново човек.Хубав ден ти желая Катенце!

    ОтговорИзтриване
  12. Благодарности, Кате, за чудесната разходка!
    От много време се каня да посетя Велико Търново и околностите и ще чакам с нетърпение и другите части на твоя разказ :)
    Има някои разлики в начина, по който правиш заливката на мусаката. Ще пробвам.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  13. Благодаря за прекрасната разходка, Кате. Само ако знаеш с каква наслада разгледах снимките, толкова е красиво... Никога няма да мога да се наситя да разглеждам подобни снимки. А мусаката ти, ех, тя е приготвена точно така както я обичаме, просто разкош.

    Прегръдки, Кате и един прекрасен след обяд!

    ОтговорИзтриване
  14. ekskurzovoda vi ebil çudesno sladık,zaslujil si e krenvirşa ,a kıştite sa mnogo hubavi,obiçam seltsata ,i az iskam da jiveya na selo,pisna mi ot şumotevisata.Candy,musakata ti e çudesna ,az kartofkite izpırjvak otdelno,utre da napravja ot tvoyata musaka.

    ОтговорИзтриване
  15. Чудесно място и хубаво ястие, направо се окапах:)

    ОтговорИзтриване
  16. Радвам се, че ви харесва разходката и рецептата, добре, че видях навреме бях объркала количеството на млякото, но го преправих. Всъщност мислех първо направо да запиша двойната доза и затова така съм била променила само количеството на млякото, но сега всичко е ок:). Записах и двойната доза на заливката, ако някой реши, по-добре е да се прави двойна доза, за да сме сигурни, че ще стигне. Понякога остава, но по-добре така:).

    ОтговорИзтриване
  17. Супер разходка, Кате! Потопих се в атмосферата на Арбанаси и чакам и другите части :) Мусакичката много вкусно изглежда с обилна заливчица ;) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  18. Lindo viaje Kate bellas fotos me gustan las casas de piedras,tu receta está muy buena quiero ser tu invitada,abrazos y abrazos.

    ОтговорИзтриване
  19. Върна ме в места, които съм посетила преди много години и ми навя приятни спомени!
    Личи си промяната, настъпила през последните години и тук - надписи на латиница!
    Мусаката е много апетитна и както я обичам - със заливка!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване