четвъртък, 17 ноември 2011 г.

Фалафели с хумус


Фалафелите, тези вкусни малки пържени кюфтенца от нахут. В някои дюнерджийници ги правят страхотно, но има и места където ама хич не ми харесват.
За пръв път когато ги направих използвах нахут от консерва и бяха "на косъм" от разпадане. Ставаха за хапване, но бяха поели малко повечко мазнина.
След като разгледах доста рецепти в интернет разбрах, че нахута трябва да е суров. Беше ми странно да използвам суров нахут и въпреки, че се накисва във вода и набъбва, все пак подходих с недоворие, но резултата беше впечатляващ.

Рецептата ми за фалафели не знам колко е автентична, но пък е много вкусна. Всъщност основните продукти са като при всички рецепти, които се откриват в интернет пространството: лук, магданоз, нахут... Подправките - въпрос на вкус.
Соса е хумус - арабска разядка по рецепта на Руми: http://rumicka.blogspot.com/2010/11/blog-post_4728.html


Продукти за фалафелите:
250 гр суров сух нахут
1 литър вода
1 глава лук, нарязана на ситно
2-3 скилидки чесън, пресовани
връзка ситно нарязан магданоз
1 с.л. смлян кимион
1 ч.л. бакпулвер
1 ч.л. сол
щипка черен пипер
3-4 с.л. царевично брашно
1 яйце

олио за пържене, колкото да покрие фалафелите.




Приготвяне:
Накиснете нахута във водата за 12 часа. Отцедете добре и го смелете в кухненски робот.
В купа поставете смления нахут и останалите продукти. Смесете ги добре и оставете сместа да си почине около 30-40 минути.
Оформете кюфтенца - да не са големи - от около 1 с. л. смес. Оставете ги да престоят 30 минути.

Изпържете ги в сгорещената мазнина.
Съветът ми е да сложите първо 1 бр. , за да видите как се пържи. Не го пипайте докато отдолу не стане златисто,защото може да се разпадне:) може да се наложи да го обърнете. Така изпържете и другите , но не слагайте повече от 3-4 бр. наведнъж. Изцедете ги върху хартия. В някои рецепти се пекат на фурна - в тава ги нареждат и пекат на 200 градуса за 15 минутки, пак до златисто :)

Тези фалафели пък са от приключенският ни уикенд и са без магданоз, също са вкусни.





Хумус:

Продукти:
300 гр сварен нахут
100 гр тахини / сусамов тахан
3 с.л. зехтин
сок от един лимон
2 скилидки чесън
50 мл студена вода

Приготвяне:
Сложете всички продукти всичко в блендер и докато стане гладък крем.
Добавете сол на вкус и изсипете в чиния да е равно, отгоре посипете с червен пипер и зехтин.

Направено и споделено:
Чудните фалафели на Нати




10 коментара:

  1. Купила съм си нахут, но все още не е влязъл в употреба. Това май е идеалното предложение, за да го опитаме. Хумус съм правила и мисля, че ще подхожда идеално.:-))
    Влюбих се в първата снимка, като цветенце е станало.:-)) Човек хем му се иска да опита, хем ще му е жал да развали красотата.
    Браво, Candy, страшно ми хареса рецептата и се надявам скоро да ти се похваля, че съм я изпълнила.:-))
    Прегръдки от мен и вкусна вечер!:-))

    ОтговорИзтриване
  2. Candy,
    любител съм на хумуса и на нахут!
    Чудесни са се получили при теб кюфтенцата!
    И поднасянето им е чудесно!
    Сърдечни поздрави и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  3. Мерси, Дани! Прегръдки и хубава вечер и на теб!:)

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря, Мони! Непременно ги направи, много са вкусни! Прегръдки и отново хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  5. Здравейте, благодаря за рецептата и по-точно - за тази за хумуса. Получи се много добре, с чудесен аромат и вкус. Аз лично оставих сместа по-гъста и я сервирах като гарнитура. Прие се отлично от домашните :-)) Иска ми се да направя и фалафелите, но се чудя дали може да ги изпека, вместо да ги пържа (това по здравословни причини). То е ясно, че вкусът ще е по-друг, но вие как смятате - дали ще се получат?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте и благодаря за коментара! Предполагам, че няма да има проблем, но фурната трябва да е добре загрята на около 200- 220 градуса. Предполагам, че за 10-15 минути ще са готови. Правила съм бобени кюфтенца на фурна и се получават. Да, пържени ми харесват повече. Ако искате пробвайте с няколко фалафела, все пак времето за печене едва ли ще е дълго. Поздрави и ако пробвате, ще се радвам да споделите как са се получили:)!

      Изтриване
    2. Зравейте, мерси за съвета! Много добре станаха, вкусни и хрупкави. Може би една идея по-твърди, но пък то нямаше изобщо мазнина в сместа. Мисля следващия път да добавя малко мазнина, може би лъжица - две, не повече, че да не се разпаднат фалафелите после. Сигурно пържени щяха да са по-вкусни, но съпругът ми има проблеми с черния дроб и гледам да не пържа, когато е възможно. Децата и те харесаха фалафелчетата - хрускаха ги все едно ядат снакс :-) Много добра рецепта, още веднъж БЛАГОДАРЯ!

      Изтриване
    3. Благодаря, че отговорихте и ще ги направя и аз обезателно някой път на фурна. Благодаря и за милите думи! Весели празници!:)

      Изтриване
  6. Направих ги тази вечер, спазвайки точно рецептата, защото нямам много опит с нахут. Единственото, което промених е, че оставих цялата смес да престои около час може би. Резултата е страхотен. Благодаря от сърце за рецептата. Поздрави :-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам, Станислава! Често ги правя и аз, лесни са за приготвяне, единственото, което може да представлява проблем е смилането на сместа, ако човек няма нужният уред. Благодаря от сърце, за коментара, положителните отзиви помагат на много хора да се престрашат, а споделянето на рецептите пък помага да достигнат до повече хора! Поздрави!:)

      Изтриване